fredag 20 september 2019

Dörrarna stängs - se upp för avståndet mellan blogg och plattform. Var god tag plats!


Den här känner ni igen va?


Och den här är säkert också bekant. 




Och den här är så enkel att jag tänker visa den jättesnabbt.




Och så var det denna. 





Nähä? Inte bekant? Vi går lite närmare. Nu då?






 Nä, jag trodde inte det. Jag hade kanske gissat Moskva en solig dag? Men, icke. Vi är fortfarande i Rom. Och vi tittar på en av Roms Metrostationer. 

Vi har ju gått rätt mycket på bloggen ett par dagar. Och mer promenader kommer. Så, för att vila benen lite tänkte jag att ni skulle få åka en liten sväng i Roms tunnelbana. Kom så går vi ner. 





Den är definitivt inte den mest ikoniska bland tunnelbanor och jag gick förbi både skylt och tunnelbaneingång vid Via Cavour ett par gånger innan jag föstod var jag skulle ta vägen. Jag trodde det var en tvättomat. En väldigt populär tvättomat, uppenbarligen. 


Via Cavour metrostation


Jag tänker inte leka turistinformation och berätta hur det går till att åka tunnelbana, eller vilka linjer som finns. Det finns en massa bra bloggar och hemsidor som sköter detta.
Ni kan till och med titta på en liten film här för att få rätt uttal och allting.
Supercharmigt :)



Jag låter andra stå för detaljerna - för, sanningen är att jag faktiskt inte riktigt minns vad jag gjorde. Eller, jag vet ju att jag åkte tunnelbana, uppenbarligen.

Jag minns att jag utkämpade en liten glatiatorkamp på liv och död med biljettautomaten på Via Cavour. Eller kanske mer på biljett eller inte-nivån. Slutade med inte. Se listan nedan.

Jag minns också att jag irrade runt på Termini i jakt på biljettautomat, spärrar och tåg åt rätt håll. Hamnade två gånger i terminalen för fjärrtåg,vilket inte var min avsikt. Men spännande att ha sett det också. 




Vart kan man åka med tunnelbanan då? Jo, man kan åka till spännande platser som förorten. Man kan åka ända till Egypten (nästan, och mer i det om ett annat inlägg).
Man kan också åka till mer kända ställen som Vatikanen, Spanska Trappan och Piazza del Popolo. Och Colosseum förstås.





Det kan vara bra att tänka på att ingångarna till stationerna inte alltid ligger på de mest trafikerade gatorna, så ett tips är att kolla med Google Maps i förväg så att man har ett hum om var man kan hitta transport om skorna eller benen eller huvudet lägger av i ett anfall av Stendhalsyndrom.

För som sagt var - det finns mycket att titta på i Rom.






Vad lärde jag mig om att åka tunnelbana som jag tycker är värt att dela med mig av? 

1. Ha alltid kontanter, gärna mynt, för automaterna tar inte alltid kort och vill inte ge växel på något större än €5. (Jämrans Via Cavourmaskin!)

2.Ska du åka så pass långt att du behöver åka tillbaks igen (till skillnad från att t ex åka till Piazza del Popolo och promenera tillbaks - mer om det i ett annat inlägg) tjänar du på att köpa en dagsbiljett. 

3. Ta god tid på dig när du åker tunnelbana. Det är inte jättetydligt skyltat och på t ex Termini är det inte helt solklart vilka skyltar som gäller t-banan och vilka som gäller de vanliga tågen.
(Ok, jag vet att jag kan vara lite disträ ibland. Men det var faktiskt inte bara jag som gick fel. Eller så gjorde de andra misstaget att följa efter mig.)

4. Håll koll på vad slutstationen heter på den linje du ska åka, för det är flera tåg på samma perrong. Ibland har stationen två namn, men bara ett visas på skyltsystemet.

Så, igen - ta god tid på dig, läs på och håll ett öga på din väska så kommer det gå strålande. För det är himla smidigt att åka och inte lika mycket folk som man skulle kunna tro. Tja, förutom vid Colloseum då...


Colosseums Metrostation


Psss! Om man tar ”bakvägen” ut vid Colosseum, vilket är en trappa upp, så slipper man slåss med folk för att ens komma ut från stationen, och man får en betydligt snyggare vy.  


1 kommentar:

Mary P. sa...

Enjoyed the tourist tips. :-) And the photos -- it's almost like I was there. xx