lördag 16 juni 2012

Mat i Paris

Jepp, det franska köket är berömt över hela världen.

Men jag måste erkänna att vi tyvärr inte hann göra någon närmare bekantskap, köket och jag. 

Ytterligare en anledning att åka tillbaks.



Det här är en syn man inte ofta ser i Sverige. 


Inte den här heller, men tro mig när jag säger att jag använde hela mitt mindre fina franska vokabulär när jag hittade den här lilla restaurangen på parallellgatan till den restaurang där jag tryckt i mig en seg och smaklös biff för samma pris som jag skulle få en trerättersmiddag här.

Det doftade himmelskt!


Doftade himmelskt gjorde inte denna hylla utanför en fiskrestaurang mitt i en korsning.
Men det såg minsann pråligt ut, och killen i pingvinkostym sprättade ostron som om han aldrig gjort något annat. 
(Pingvinkostym as in kypare med vit skjorta och fluga, alltså. Han var inte utklädd till pingvin.) 


Kan inte uttala mig om dofter i denna affär, kom inte ens in igenom dörren. Så jag nöjde mig med att titta.
 

Här, vid ett café precis vid St Michel's metro avnjöt jag en underbar spaghetti bolognese.
Det kostade mig 10 euro, vilket jag tycker var mycket rimligt.
När jag fick notan såg jag att ett glas cola kostade 5 euro.
En smula mindre rimligt.
Fast, det kanske det kan få vara värt när man är på semester.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Japp, den där lilla grillen med tillhörande mat såg alldeles förtjusande ut! Tänk att matkultur kan vara så annorlunda trots att man inte åker så långt bort.

Kinna sa...

Ja, nu vet jag ju inte om det bara är turister utan även äkta parisare - men det verkar som om de lever mer...utomhus.

Och då menar jag inte uteliggarna, utan uteserveringar och att maten helt enkelt visas upp lika mycket som menyn.

För vad kan väl locka mer än doften av grill? :)