måndag 7 oktober 2013

Jag längtar till Provence

Eller, det vet jag inte om jag gör. Men en dag i augusti (ja, jag ligger fortfarande efter i min aktivitetsrapportering) blev jag akut beroende av lavendelfält. Så pass att jag var säker på att jag inte skulle överleva dagen om jag inte fick lavendel. Och massor av det.

Som tur är har Stockholm en botanisk trädgård, och i den finns det lavendel. Fält kanske är att ta i, men flera meter var det i alla fall.

Passade på att traska omkring en sväng och insåg att jag på mitt andra besök i Bergianska Trädgården lyckats pricka in en av årets varmaste dagar.

Förra gången jag var här var det en av det årets kallaste.

Ska försöka anpassa nästa besök efter årets mest normaltempererade dag.

Tillbaks till tillbakablicken.

Lavendel, blommor och fjärilar. Sånt finns det gott om i augusti. Här är ett litet urval.

Det handlar om vinklar. Med god fantasi kan man låtsas att det är ett fält av lavendel och inte två rader.

Fjärilen är dock alldeles äkta, inga trick här inte. 

Vilken sort det är, det får jag däremot hitta på. Gulvit Lavendelviftare?

Den här typen var snäll nog att bidra med en snygg färgkontrast till de märkliga blå blommorna. Tackar!

Och i ett annat hörn av trädgården köades det vid fly-in luckan för dagens dos av McPollen. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oooo vackert! Men du får ju mig att redan börja längta till sommaren nu när det äntligen blivit höst!

Kinna sa...

Det är färg man är ute efter. Nu är det mycket behagligare temperaturer :)