lördag 2 november 2013

Alla Helgons Dag

Hade stora planer på att åka till Skogskyrkogården eller Norra Begravningsplatsen för att spana in det rörande skådespel som är en kyrkogård full av ljus och liv. 

Tyvärr räckte inte orken, så det blev "budgetvarianten", nämligen ett varv runt Katarina kyrkogård på Söder istället. 

Men det var inte fy skam. Fullt med folk, fullt med ljus och till och med en hare som representant för det lokala djurlivet. 

Nu sitter jag hemma och lyssnar på The Damned's "Phantasmagoria" och tänker på de älskade som fick lämna livet för tidigt.
 

Det var kö till minneslunden. Men mina ljus fick också plats. 

Gamla och unga, alla kommer de för att tända ljus för sina kära saknade. 

För en kväll om året (förutom julafton) fylls kyrkogårdarna i Sverige av ljus och människor. 

Nästan alla gravar hade färska blommor och tända ljus. 

Även kyrkan lyste, varm och välkomnande. 

Utanför samlades skuggvarelserna och köade för kaffe och bullar. 

Inne kunde man också tända ljus. Och värma sig med ovan nämnda kaffe. 

Väl hemma igen tände jag ett ljus för mamma och pappa.
Jag vet att ni har det bättre där ni är nu - men jag saknar er. 

Inga kommentarer: