tisdag 2 juli 2013

Rouen


Rouen i Normandie är känt för tre saker.

1. Jeanne D'Arc blev bränd på bål här. 
2. Dess katedral blev förevigad i en serie målningar av Monet.
3. Det trendiga lilla bakverket makronen kommer härifrån

Det sistnämnda hävdar i alla fall Rouenborna själva, och shoppinggatan stoltserar med färgglada knappar i alla tänkbara och otänkbara färger. Allt från svart till guld. 

Själv är jag måttligt förtjust i makroner. Jag föredrar makro, som i närbildsfotografering.
Eller en smarrig chokladtårta i flera lager med grädde och...

Ok, Rouen. En litet paradis för en arkitekturhistoriskt intresserad fotograf.
Katedralerna och korsvirkeshusen står som spön i backen, och runt varje krök väntar en ny vinkel, en ny vy.

Jag kommer tråka ut er med mer bilder och berättelser, men för nu tänker jag bara ge er ett litet urval av vad jag såg och fotograferade. 

Hoppas ni gillar och vill se mer. 





...~*~...



...~*~...




...~*~...



...~*~...




...~*~...




...~*~...




...~*~...




...~*~...




4 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att se hur du tänker linjer!
HAREBRA!
LadyG

Anonym sa...

Du har Blicken, tjejen! Korsvirkesgyttret med katedralen är underbart. Och hur lyckades du beställa en halo just ovanför tornspirorna?

Rakel sa...

Makroner är jättegott tycker jag. Men de är kluriga att baka och dyra att köpa, så man kan ju köpa något annat gott istället

Kinna sa...

Tack tjejer :)

Jag önskade mig något speciellt i Rouen. Hade ju hoppats på en charmig irländare - men en halo funkar också.

Jag är inte så galen i makroner. Men de är fina att titta på :)