lördag 26 mars 2016

Att justera verkligheten...

Tja, att justera den verkliga verkligheten är svårt. Om man inte lever in en Sci-Fi eller Fantasyvärld. Och jag gör ingen av endera. Även om jag låtsas ibland, men det är en helt annan historia. 

Att justera verkligheten så att den passar är som sagt var svårt, och ibland kan verkligheten göra en besviken. Speciellt som verkligheten består av skyltar på opassande ställen. 

Jag brukar - när jag planerar en resa - kolla på Google Maps för att hitta bra bildmotiv. Detta för att ha något att utgå ifrån när jag sedan befinner mig i verkligheten.  

Ett sådant tillfälle var förra året när jag spanat in en vy av ett rörigt men intressant hörn i änden av Stonegate i York. Katedralen, fönstret, klockan, elkontakter, skyltar... Flera århundraden samlade i en bild. 

Väl på plats fanns där en skylt jag inte räknat med. Jag uppskattade verkligen erbjudandet att få hyra denna unika lokal, men det var inte därför jag var där. Jag var där för att fota hörnet.
Utan "att hyra"-skylten. 





Eftersom jag inte hade med mig en stege och verktyg för att montera ner skylten (som man så sällan har i sin fotoväska) fick jag finna mig i situationen. Så, med en suck, en pust och ett stön fotade jag verkligheten som den var. Det betydde dock inte att jag behövde gilla den. Inte när jag har Photoshop och lite bildredigeringskunskaper. 

Så, i brist på stege använde jag lite tålamod, pill, en hel massa kopiera och klistra in, sudd och kloning - och voila - skylten är borta. 

Katedralen fick ett extra fönster på köpet, men jag kan leva med det. 
Hoppas de goda invånarna i York känner likadant. 



Att det är lite snett och vint och lutar åt olika håll.. tja, det var faktiskt så i den verkliga verkligheten. 
Och den verkligheten vill jag inte ändra på.


Inga kommentarer: