söndag 27 mars 2016

Påsk i York

Jag tillbringade påsken 2015 i York. Påsken låg då ett par veckor senare än i år, men å andra sidan ligger England ofta ett par veckor före oss när det kommer till vår i alla fall.

För vår var det. Och påskliljor så långt ögat nådde.


Vid ruinen av St Mary's Abbey


Vid Clifford's Tower


Längs med den gamla stadsmuren


Tillsammans med det lokala djurlivet



Och utanför kyrkportar.

Som utanför Holy Trinity Micklegate, till exempel. Där man även kunde se en kopia av skamstocken som stått här och använts flitigt sedan 1600-talet fram till 1882 då strafflagarna ändrades.

Innanför kyrkportarna kunde man hitta olika sorters aktiviteter med påskanknytning. I York Minster hölls det mässa, men kön dit var ringlande lång, så jag höll till godo med några av Yorks 20 fortfarande existerande medeltida kyrkor. Och det är minsann inte fy skam.

För en kyrknörd som mig är det rena paradiset. Kolla bara här på St Deny's underbara hemmafix. När det gamla tornet rasade löste man det genom att mura igen ett av de gotiska fönstren och helt enkelt återanvända den normandiska portalen.



Men nu var det inte medeltida renoveringsobjekt vi skulle prata om. Det är ett helt annat inlägg. Som kan bli flera meter långt om jag blir varm i kläderna...

Var var jag? Just det, vi pratade kyrkliga påskaktiviteter.

I Holy Trinity Goodramgate kunde man gå på Easter Bunny Hunt och räkna påskharar, medan man i Holy Trinity Micklegate hade fått hjälp av en skolklass att bygga upp Golgata och den heliga graven.

.




För, när det kommer till kritan handlar ju påsken inte bara om godis, harar, kycklingar och påskliljor.

Jag tycker att kyrkan St Olave's på Marygate verkligen lyckades fånga påskens andemening.

Vad tycker ni?






Länk till en lista över medeltida kyrkor i York.


Inga kommentarer: