söndag 5 maj 2013

Första dagen i Paris

Jag vill börja med att be om ursäkt för bildkvalitén. Samma dag som jag skulle åka gick min trogna laptop sönder och lämnade mig utan bildredigeringsprogram.
Ber också om ursäkt för att bilderna inte kommer i rätt ordning.

Men jag hoppas ni kan stå ut :)

Jag anlände till Paris, inte via Gare du Nord, som planerat. Utan via Opera med buss pga övergiven väska på flygplatsen som stängde ner all tågtrafik. 

Med väskan lämnad på rummet (min egen, inte den övergivna) tog jag en liten promenad från mitt hotell på Rue de Maubeuge, via Gare du Nord och Gare du l'Est, längs Canal Saint Martin och till Parc de Belleville.

Metronedgång framför Gare du Nord. Härifrån kan man ta Eurostar till London eller Bryssel. 

Våren hade kommit till Paris. Syrenerna, fruktträden och kastanjerna blommade för fullt.

Canal Saint Martin var fullt med söndagsflanörer, joggare och seglingsentusiaster.

Jag förstår varför det skrivs sånger om april i Paris. Det är fantastiskt vackert.

På söndagar är det tydligen förbjudet att köra bil på vissa gator. Det utnyttjas till fullo.

Canal Saint Martin är inte lika känd som Seine, men väldigt populär hos Parisarna.

Och man förstår varför.

Det vilar ett lugn över stället, bara några hundra meter från en av Europas jäktigaste knutpunkter.

Dummdidumdidum... April in Paris...

Canal Saint Martin dyker in under mark vid Republique och förenar sig med Seine vid Bastiljen.

Man kan gå hela vägen till Belleville, men jag fuskade och tog metron två stationer.
Här uppifrån har man en fantastisk utsikt över Paris.

Här ser man hur stort det där Eiffeltornet faktiskt är. Stooooort.

Parc de Belleville är värt ett besök, inte bara för utsikten. Området är "äkta", och det doftar fantastiskt från de snabbmatställen jag passerade. Kanske inte genuint traditionellt franskt, men definitivt genuint multikulturellt franskt.
................................

Och vi är tillbaks där vi började.

Speglingar av hus på Boulevard de Magenta.

Trappa på Rue d'Alsace.

Lunchtid på Gare De l'Est
Gare du Nord med hyrcyklar och vespor i förgrunden.


Min gata i stan. Rue de Maubeuge, 10e Arrondissement, Paris, France.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Mer, mer mer! Det är då ingen fel på bildkvalitén. Den disiga bilden där Eiffeltornet landat bland de små husen som en koloss kan jag inte se mig mätt på. Men speglingar i kanaler, vackra lampor, överdekorerade stationshus och knasig Art Nouveau är inget man tröttnar på heller. Särskilt inte när man ser dem med dina ögon. Tack! Och Mer! :-)

Kinna sa...

Kul att du gillar :D

Mer finns att se nu :)