torsdag 9 maj 2013

Kvällspromenad längs Seine

Jag kommer nog aldrig få kläm på det där med västra och östra stranden, speciellt inte eftersom huvuddelen av "turist-Seine" består av en norr och en söder-sida.
Men fransmännen gör det på sitt sätt, och det kan de väl få göra. För det de gör, gör de jäkligt bra. Som att bygga broar och tillhandahålla nästan löjligt bra fototillfällen. 

Efter att ha tagit en välförtjänt eftermiddagslur tog jag med kameran och åkte till Pont Marie. Därifrån gick jag till Pont Alexandre III. En liten lätt promenad på ca 3,5 kilometer. 

Naturligtvis gjorde jag en avstickare via Ile de Saint Louis och Ile de Cite (Notre Dame), men mer om det i ett annat inlägg. Vill ju inte att ni ska börja snarka halvvägs ;)

Så, på med promenadskorna så går vi. 

Conciergeire är en del av Palace de Justice på Ile de Cité. De karakteristiska tornen är medeltida.
Under Franska revolutionen användes det som fängelse, och bland annat Marie-Antoinette tillbringade sina sista dagar där.


Erkänner skamligt att jag inte vet vilken bro detta var (Pont St-Michel?). Men fin var den :)


Efter en mulen dag bestämde sig solen för att skänka lite liv åt himlen över den västra (?), södra stranden.


Nu vet jag att jag är på Pont Neuf, den "nya" bron som är Paris äldsta. Som sagt var... Och vad skådar mitt sydvästra öga...

Någon jäkla radiomast som alltid ska vara med och förstöra bilderna! ;)
Nävars, det är ju Tour Eiffel, såklart.

Efter Pont Neuf lämnar jag trafiken ovanför mig och traskar på ojämna kullerstenar resten av vägen. Som sagt var - ta på bekväma skor om ni ska gå här. Och ni SKA gå här.
Bron framför oss heter Pont des Arts och det är här man ska låsa sitt kärleks-hänglås och kasta nyckeln i Seine.
Vi kommer tillbaks till den i ett senare inlägg.



Guideböckerna säger att Parisarna använder Seines stränder som ett slags andra vardagsrum.
Och jag tror dem. Det finns betydligt tråkigare vardagsrum än detta.
Se upp för joggare och hundbajs bara.

Nu har vi lämnat 1:e arrondissementet bakom oss (ni kan skymta Notre Dame's torn till höger om träden i mitten) och vandrar in i det 8:e. Ett arrondissement är en stadsdel, alla med sin egen karaktär. 

Med stor risk att ha fel gissar jag att bron på bilden är Plle L.S. Senghor. Det är nämligen den enda på min karta som är markerad som Voie Piétonne - gågata.
(Och här någonstans tog batteriet i min kamera slut. Som den amatör jag är hade jag glömt reservbatteriet på hotellet.)

Så, vi avslutar med en suddig mobilbild från Port des Champs Elysées. Bron framför oss är Pont Alexandre III.
Om man gillar förgyllda statyer och suspekta glaslyktor som ska föreställa kaveldun - då har man kommit rätt.

Och på tal om kartor och gågator... Ja, från förra bilden alltså - Jag kan verkligen, verkligen,  rekommendera att ni sticker in huvudet i en tidningskiosk på flygplatsen eller en större järnvägsstation och köper en "Paris pratique par arrondissement".
En tunn kartbok i fickformat som förutom att visa ALLA gator (för det gör inte gratiskartan från hotellet) också visar var tunnelbanestationer och toaletter är placerade.
Ovärderlig. För €5.




Inga kommentarer: