måndag 9 september 2013

Paris, 1:a maj, 2013

Så kom då sista dagen i Paris, som också råkade vara den 1:a maj. Enligt alla efterforskningar jag gjort skulle hela Paris vara igenbommat, så jag tog sovmorgon, stannade så länge jag kunde på rummet och gjorde sedan upp en lagom slö "stros-rutt".

Förra året var jag en våt trasa den sista dagen, och jag tänkte inte upprepa just det misstaget i år. Sagt och gjort, på med sköna skorna och ut för att upptäcka kvarteret där jag bodde.

Jag hade en destination i tanke. Porte Saint-Denis. En triumfbåge som inte behöver skämmas för sig. Inte lika pampig som Napoleons koloss, men stor nog att väcka uppmärksamhet. Inte för att området runt den kryllade av turister precis.

Men inte var Paris nedstängt och tillbommat som jag trott att det skulle vara. Nej, lokalborna samlades på caféerna och utanför sitt snabbköp. I alla gathörn såldes liljekonvaljer, säkert en symbol jag totalt missat. Jag missade dock inte känslan av att vara i en levande stad.

Den känslan infinner sig inte vid mitt nästa stopp. Jepp, jag hamnade vid Trocadero igen. Här är det bara turism som gäller. Och för mina medturister kommer dagens tips. Det finns en gratistoa i t-banan vid Trocadero. Precis vid uppgången mot Eiffeltornet.

Den sköts av en liten tant som effektivt släpper in en person i taget. Inget gängkiss här inte. Passa på att gå här - inte bara för att det är gratis och för att kön i Eiffeltornets ben är tre gånger så lång - utan för att båsen har trädörrar i underbar art noveau-stil.

För er som inte varit vid Trocadero så kan jag berätta att det alltså är ett stort "palats". Rättare sagt två gigantiska flyglar med en öppen plats i mitten. Det är här man har den bästa utsikten över Eiffeltornet.
Det är också här ett antal unga nordafrikanska killar blev arresterade i somras eftersom de pysslar med illegal försäljning av souvenirer.
När jag var där tutade polisen med sirenerna, och ett rassel utan dess like uppstod när kanske 50 killar skingrades likt en skock duvor. Det var nog fler försäljare än turister på "plattan" just då.

Denna gång följde jag inte strömmen ner mot tornet, utan traskade bort till Palais de Tokyo, en annan gigantisk byggnad som jag inte riktigt vet vad den är till för. Säkert konst av något slag.

Härifrån gick jag sedan över floden och traskade längs vattnet till Pont Alexandre III, där jag korsade floden igen för att gå på dess norra (västra?) strand ända bort till Louvren.

Det är en rejäl promenad, och dagens andra tips är att inte äta en lasagne på serveringen i Tuilerierna. Inte för att det var något fel på den - tvärtom. Men den kostade, med dricka, nästan 300:- Och så mycket är ingen lasagne värd. Även om det var väldigt skönt att sitta ner en stund.

Tja, sen var det inte mycket mer att göra än att åka tillbaks till hotellet, använda lite wi-fi innan jag tog väskan och gick till Gare du Nord för att ta pendeln till flygplatsen.

Tack Paris, för det här besöket. Jag kommer tillbaks, och då ska jag utforska nya områden.
Paris är mer än Louvren och Trocadero.
Faktiskt.

Kyrkan St-Vincent de Paul som ligger på "baksidan" av mitt hotell. 

På 18 Rue de Paradis finns denna art noveau mosaik.  Ta en tripp på Google Maps och kolla in huset. 

Denna gata heter Rue du Faubourg Saint-Denis, och framför er ser ni triumfbågen med samma namn. Den är från 1672, men restaurerades så sent som på 1980-talet. 

Här är den från sidan. Det ligger en metrostation precis bakom mig, så ta en sväng hit, vetja. 

Trocadero, igen. Fast, det är nästan ett måste att åka hit när man är i Paris. 

Undrar vad de tänker om tornet, de som ser det varje dag. Både på riktigt och i sina illegala varianter. 

Illegalt eller inte, säljer tornen gör de. Och vi köper dem. 

En liten bit av Palais de Tokio. Stort och pampigt. Men ganska ruffigt och övergivet. I alla fall en gråmulen första maj. 

Grand Palais och den något översmyckade Pont Alexandre III

Åt andra hållet tronar Invalides guldkupol. Mycket att fota finns det. 

Place Vendôme's kolonn från Tuiler...ierna... Den stora parken mellan Concorde och Louvren.

Stoooooor är den. Precis som den "riktiga" Triumfbågen. Obelisken i mitten står på Place de la Concorde och är stulen hitfraktad från Egypten.

Här slutar min Parisresa. Hoppas ni har blivit inspirerade att åka dit och se det jag sett. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaa! Väldans inspirerad! Men behöver en kunnig guide. När åker vi?