onsdag 4 september 2013

Au Revoir, Rouen.

Jag hann inte så mycket mer i Rouen. Att snirkla sig runt gatorna och kyrkorna tog mer tid än jag trodde. Och det blev ju knappast bättre av att jag stannade var femte meter och tog kort.

Så floden, kyrkogården på toppen av kullen och stadens museum får vänta till nästa gång.

För den som händelsevis inte gillar gamla kyrkor och korsvirkeshus finns det gott om caféer, restauranger och inte minst shopping att fördriva tiden med.

Ge Rouen en chans - bara en knapp timme med direkttåg från Gare Saint-Lazare - jag lovar att ni inte kommer bli besvikna.

Så, en sista titt på staden innan vi återvänder till Paris.


Rue du Gros Horloge, med Gros Horloge, som betyder Stora Klockan.
Ett astronomiskt ur som har urtavlor åt båda hållen på shoppinggatan. 

Katedralen till höger och början till Rue Saint-Romain till vänster. Bakom mig stod ett fyrkantigt cementåbäke som troligtvis byggts för att fylla igen något hål som en brand eller kriget lämnat efter sig.
Inte värt att visa. 


Mitt emot katedralen finns några hus i varierande stil. Det vänstra är turistbyrån.
Som ni ser är torget i minsta laget och katedralen kastar sin skugga över tillvaron. 

Rue Damiette svänger graciöst på sin väg norrut från Saint-Maclou till Saint-Ouen, vars västra torn syns i fonden. 

Rue des Faulx som delar av den gamla stadsdelen från Saint-Ouen's stora park. 

Här i parken står han alltså staty - Rollo. Jepp, det är han till vänster. Väldigt mycket vänster. Det kom en mindre sandstorm och distraherade mig så jag glömde ta ett bättre kort. 

Rouen är inte bara korsvirke, körsbärsblom och kyrkor.
Utanför stadskärnan finns en alldeles vanlig fransk industristad, om än en väldigt kuperad sådan. 

Men den såg jag inget av, som sagt. Jag trivdes bättre här. Där jag kunde lukta på korsvirket.
Här på Place Saint-Amand (som invaderades av skolbarn på lunchtimmen). 

Eller varför inte köpa en pain au chocolat och strosa runt och lyfta blicken mot de handmålade fasaderna. 

Eller bara hänga på hörnet.

Men glöm inte köpa med en souvenir. Eller, förresten, det gör jag nästa gång. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill åka till Rouen. Nu.

Kinna sa...

Det går att ordna ;)