Jag hade alltså gått från mitt hotell vid Termini, Roms största järnvägsstation, via romerska murar, stadsportar och tempel, förbi vattentorn, spårvagnstorg och pilgrimsskyrkor för att äntligen – igen – anlända till San Giovanni in Laterano.
Någon gång kanske jag går dit utan att redan vara halvt
utmattad och faktiskt uppskatta det jag ser – som det här kassettaket i ett av
gravkoren – utan att sucka ”Stort, barock, en massa guld, orkarnte!”
Nu kanske ni har fått intrycket av att jag inte gillar
barock. Lätt hänt så mycket som jag gnäller på det. Men, se, jag har en mycket
svag punkt för en viss typ av barock. Den ljusa nakna arkitektoniska som i San Carlo
alle Quattro Fontane av Borromini där den kommer till sin rätt. Hmm, får nog göra ett inlägg
om den framöver. Men här är en bild för referens.
Jag är ändå mer förtjust i den romanska stilen och medeltidens
bildspråk och skulpturala uttryck, och det var det jag var ute efter. För, i
San Giovannis korsgång som påbörjades av Pietro Vassaletto år 1222 finns det skulpturala
utryck i överflöd.
Till min stora glädje stämde informationen från hemsidorna
denna gång och korsgången var öppen för besök mot en liten avgift på €5. Vilket
det definitivt är värt om man som jag blir snurrig i knäna av mosaikprydda
pelare i cosmatisk stil.
Aha, där var ett nytt konstigt ord! Namnet kommer efter Cosmati, 1100-talets trendsättare. Ni kan läsa mer här, men i korthet är det en dekorativ
stil som är typisk för italiensk medeltid och som oftast förekommer i ”slingriga”
golvinlägg i kyrkor eller som i fallet i San Giovannis korsgång, som en slags
stjärnmönstrad mosiak i rött, blått, vitt och guld.
Äsch, jag lägger upp lite bilder så ni förstår vad jag menar:
Äsch, jag lägger upp lite bilder så ni förstår vad jag menar:
Kom på att jag kanske ska förklara vad en korsgång är, om någon händelsevis inte vet. Det är en pelarprydd och takförsedd gång som omsluter en trädgård på fyra sidor och som användes för diverse ändamål, allt från att skriva böcker till att bara promenera.
I denna korsgång förekommen pelare i par, och i många olika varianter, några med och några utan mosiak.
Den cosmatiska stilen hämtar inspiration från Konstantinopel och Egypten. Vilket förklarar närvaron av världens gladaste sfinx.
Kan nämna att det finns toalett här. Gratis. Och trång, men den funkar bra när de fyra liter vatten man bälgat i sig bestämmer sig för att komma ut. Som om man inte redan hade svettats ut dem...
Med själen påfylld av stenig skönhet drabbades jag av ett
oförklarligt sug efter spiralmakaroner. Jag stillade det med ytterligare lite
vatten och funderade på om jag skulle ta en lunch innan jag besökte delmål två,
huset snett mitt emot som innehåller Scala Santa, den heliga trappan.
Hittade inget ställe som serverade just spiralmakaroner, så
jag bestämde mig för att beta av heligheterna innan jag återvände till hotellet,
för runt stationen fanns det fler matställen än en hungrig resenär kan önska
sig.
Så, vad är då Scala Santa? Det är, som namnet antyder en
trappa. I praktiken är det faktiskt tre, två uppför och en nedför. Men det är
bara en som räknas.
I denna trappa finns enligt ”traditionen” - ni får grabba
tag i närmsta saltkar om ni behöver, men jag återger bara vad jag läst mig till
– trappsteg från Pontius Pilatus hus i Jerusalem. De samma trappsteg som Jesus
gick under sin sista dag, där han fick sin dom. Trappstegen fraktades till Rom
under överseende av Santa Helena, Konstantin den Stores mamma.
Uppför denna trappa går de troende på knä under bön. Jag,
som kan beundra deras hängivenhet men inte känner samma passion, tog trappan
där man får använda fötterna som en vanlig dödlig.
Det betyder inte att det inte kändes i knäna, men någon måtta får det vara.
Det betyder inte att det inte kändes i knäna, men någon måtta får det vara.
Väl uppe väntar Sancta Sanctorum, det allra heligaste. Det
är kapell med reliker. Bland annat finns en ikon föreställande Jesus som enligt
traditionen – igen – påbörjades av St Lukas och avslutades av en ängel. Den tillhör
kategorin acheiropoieter – ikoner som skapats utan mänsklig hand genom mirakel.
Den mest kända acheiropoieten är Veronicas svetteduk. Om ni inte känner till
den är ni förlåtna, men får kvarsittning i religionskunskap.
Det låter som något för Indiana Jones, och även om jag
finner konceptet spännande har jag svårt att tro på det. Men jag nekar inte
till att ikonen i Sancta Sanctorum var vacker, om än en smula svår att se. Så, bra
jobbat ängeln!
Hade lite svårt att se att det jag serverades på
snabbmatsstället mitt emot hotellet verkligen var en kebab också, men eftersom varken
jag eller kocken pratade italienska utan beställning och servering bestod av en
serie pekanden och frågande miner var det bara att hugga in. Och det var gott, vilket ju var huvudsaken.
För, även om den italienska maten är väldig god så kan jag i
alla fall behöva en annan smak efter några dagar. Och det var så gudomligt skönt att sitta ner en
stund, smälta maten och intrycken.
Men kebaben slukad stapplade jag tvärs över gatan och genom
korridorer in på innergården till lilla hotellet med en dusch och en Air
Condition-boostad lur i sikte.
Samma dam satt bakom disken, jag hälsade på hennes lilla
hund, för såklart har man hund på hotell i Rom, och scrollade fram en bild på
vattentornet.
”Remember, torre?” sa jag och påminde henne om
konversationen vi nästan hade innan jag gick ut. Hon nickade och jag log och
visade henne bilden och pekade åt det håll jag trodde tornet var.
Hon tittade mellan bilden och mig och det var klart att hon var orolig att jag fått värmeslag.
Hon tittade mellan bilden och mig och det var klart att hon var orolig att jag fått värmeslag.
”But… that’s not touristy!” protesterade hon och jag imiterade
en fisk på land, nickade sedan och höll bara med.
Nä, det finns mycket i Rom som inte är ”turistigt” men som
kan vara vackert och intressant ändå. Både hyreshus och vattentorn, brevlådor
och hotell som leker kurragömma längst in på en innergård.
Och vad var det nu med sänghörnet?
Jo, kombinationen lite trångt och dunkelt rum, möbler i
mörkt trä och en sängram som sticker ut en decimeter utanför madrassen gör att
mitt knä efter knappt 2 timmar på rummet hade ett vänsterknä som var både svullet
och uppvisade ett imponerande antal nyanser av blått.
Lite som utjämning för att jag gjorde mig rolig på Scala
Santas bekostnad… kanske…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar